//cdn.cookie-script.com/s/b5c5d58bf71027d97fd9569f42b7a119.js

Spotkania z przedstawicielami MPK i WTR w sprawie kryzysu komunikacyjnego

W ślad za apelem do władz miasta o podjęcie zdecydowanych kroków w sprawie problemów komunikacyjnych na osi Wojnów – Centrum Wrocławia, członkowie Rady Osiedla spotkali się z przedstawicielami MPK oraz urzędnikami Wydziału Transportu. Ze strony miejskiej w spotkaniu uczestniczyli: Prezes MPK Pan Krzysztof Balawejder, Dyrektor MPK ds. Zarządzania Bezpieczeństwem Jacek Kaczmarek, Kierownik Działu Zarządzania Transportem Publicznym WTR Arkadiusz Worońko oraz Koordynator Transportu WTR Adam Więcek. Ze strony Rady Osiedla: Renata Piwko-Wolny Przewodnicząca Zarządu Osiedla, Mariusz Tokarz Wice Przewodniczący Rady Osiedla oraz Stanisław Piątek Radny Osiedla.

W związku z naszym apelem, jeszcze przed spotkaniem, Prezes MPK podjął natychmiastową interwencyjną decyzję o skierowaniu od dnia 29 października autobusów przegubowych na popołudniowej zmianie.

Radni SSW zreferowali sytuację komunikacyjną, w naciskiem na szczyt poranny i popołudniowy, a także zgłaszane przez mieszkańców problemy m.in. „wypadania” kursów 115 w porach wieczornych, przepełnienie pojazdów.
W związku z tym, Prezes MPK zadeklarował, że od listopada 2019 zostanie utrzymana flota przegubowa na linii 115 na popołudniowej zmianie, jednakże może ona ulec korekcie po obserwacji obłożenia.
Radni zwrócili uwagę, że przepełnienie pojazdów w szczycie porannym następuje już na początku trasy (mieszkańcy gminy ościennej przesiadają się masowo na MPK), dlatego omówiono kwestie odciążenia linii 115. Miasto Wrocław oraz Gmina Czernica pracują nad uruchomieniem specjalnej dedykowanej dla gmin linii 920, która ma na celu „odebranie” znacznej ilości pasażerów jeszcze poza obszarem miejskim. Linia ta kursować będzie trasą gmina Czernica – Lany – Blizanowice- centrum Wrocławia, a jej uruchomienie planowane jest na rok 2020. W ocenie urzędników, linia ta powinna wpłynąć na ilość pasażerów na linia 115 i 118.

Ponieważ część mieszkańców sugerowała zwiększenie ilości pojazdów na 115, MPK i WTR stwierdza, że nie jest to możliwe ze względu na posiadaną obecnie flotę. Poprawa powinna nastąpić poprzez zadeklarowaną rekonstrukcję rozkładu jazdy (zmianę częstotliwości), a komfort pasażerów poprzez skierowanie na trasę większej ilości przegubowców. W tym miejscu Radni zaapelowali do MPK o pilne prace nad wypracowaniem kompetencji i elastyczności zespołu dyspozytorskiego w podejmowaniu decyzji np. w sytuacjach kryzysowych (miasto pracuje nad udoskonaleniem CZK). Wszyscy mamy świadomość, że Strachocin i Wojnów są najbardziej pokrzywdzone podczas wypadków drogowych oraz zatorach spowodowanych np. zbiórką śmieci czy awariami MPWIK w pasie drogowym na Strachocińskiej. Zdarzenia te powodują całkowite odcięcie mieszkańców od komunikacji miejskiej Wrocławia, stąd dodatkowa sugestia Radnych o ustanowieniu na linii „Strachocińska – Swojczycka” możliwości awaryjnej zmiany przebiegu poszczególnych kursów (np. zawracania pojazdów), a także ustanowienia tzw. pojazdów dodatkowych (np. na pętli Łany i Sępolno), które byłby w stanie ruszyć na trasę np. w przypadku blokady któregoś z pasów.

Omówiono problem opóźnień ze względu na kursy przez Volvo i ulicę Mydlaną. Miasto podjęło rozmowy z Volvo na temat utworzenia specjalnej dedykowanej linii pracowniczej, którą będzie obsługiwał pojazd elektryczny. Proponowane rozwiązanie pozwoli na wyeliminowanie części kursów 115 przez Mydlaną, co znaczenie poprawi punktualność.

Pochylono się również nad analizą dotychczasowego działania linii 715. Jedną z sugestii jest zmiana na tej linii i podzielenie kursów w sposób pół-na pół czyli: połowa kursów przez Mickiewicza, a połowa przez Monte Cassino, plus pętla Sępolno. Propozycja ta zostanie przeanalizowana w najbliższym czasie.

Radni nie zgodzili się na propozycję WTR-u przeniesienia „pętli” 115 i 715 na przystanek pod Grunwaldzki Center, i utworzenia w tym miejscu zintegrowanego miejsca przesiadek dla naszych mieszkańców na liniach 115/715/845/855. Zdaniem WTR, linie 115/715 łapią 10 minutowe opóźnienia na pętli rondo Reagana-Reja-rondo Reagana, co znacznie zmniejsza ich efektywność. Natomiast z obserwacji Radnych – którzy korzystają z komunikacji codziennie – pokonanie pętli na tym odcinku (nawet w szczycie) nie przekracza 3-4 minut (zaproponowaliśmy nawet społeczne mierzenie czasu przejazdów). Jednak kluczowym argumentem z naszej strony, byłaby całkowita dezintegracja węzła przesiadkowego jakim jest – dla mieszkańców Strachocin-Swojczyce-Wojnów – Rondo Reagana. Rozwiązanie to wywalczyliśmy jako RO w 2015 i uważamy, że działa ona doskonale, umożliwiając naszym mieszkańcom na bezstratną czasowo i wygodną dalszą podróż w wielu kierunkach Wrocławia, w miejscu z dostępem do windy, zadaszonym i bez konieczności przemieszczania się pomiędzy przystankami.

Podjęto także temat pilnej poprawy funkcjonalności i analizy rozkładu jazdy na linii 118, która pozwala na inną destynację z naszych osiedli niż 115/715. Podjęto także temat zwiększenia częstotliwości na linii nocnej.

Dziękujemy za spotkanie i rozmowy Kierownictwu MPK i WTR, za propozycje i podjęte próby rozwiązania problemów, oraz zgodnie z umową, oczekujemy na kolejne spotkania robocze.

Dziękujemy serdecznie także naszym Mieszkańcom, którzy codziennie – na naszą prośbę – gromadzą informacje na temat funkcjonowania i problemów w zakresie komunikacji i transportu na osiedlach. Dzięki przesyłanym przez Was spostrzeżeniom, opisom oraz dokumentacji foto-video jesteśmy w stanie spojrzeć na problem szerzej, o każdej porze dnia. Dziękujemy za Wasze dotychczasowe wsparcie i prosimy o dalszą współpracę. Do Waszej dyspozycji jest nasz email: strachocin@osiedla.wroclaw.pl, fora dyskusyjne oraz FP Strachocin Swojczyce Wojnów

Informujemy także, że w ślad za naszym apelem, oczekujemy na kolejne grudniowe spotkanie, tym razem z dyrekcją Wydziału Inżynierii Miejskiej UM, które pozwoli nam na omówienie rozwiązań poprawiających płynność ruchu na osi Strachocińska – Plac Grunwaldzki.

0 - 0

Thank You For Your Vote!

Sorry You have Already Voted!

Mariusz Tokarz

Wrocławianin od urodzenia, miłośnik genealogii, historii Kresów Wschodnich i oczywiście Wrocławia. Aktywista miejski, radny osiedla w latach 2009 - 2021, autor i administrator serwisu - swojczyce.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *